سید احمد علم الهدی صبح چهارشنبه در خطبه سیاسی نماز عید سعید فطر که با حضور هزاران نفر از زائران و مجاوران در صحن پیامبر اعظم (ص) حرم مطهر رضوی برگزار شد، ضمن تبریک فرارسیدن عید بندگی به اقشار و آحاد مردم مشهد اظهار کرد: «زُخر» که در دعای قنوت نماز عید به آن اشاره کردیم، به معنی سرمایه نهادی و بنیادی است. دلیل اینکه عید فطر هم به این نام خوانده شده، به خاطر این است که امت پیامبر (ص) در این روز به مقام عبودیت و ابرار می رسند تا احیاگر ارزشهای دین خدا و سنت پیامبر (ص) باشند و با عمل به تکلیف خود در تبلیغ دین و احیای ارزشها، به سرمایه نهادی و بنیادی پیامبر اکرم (ص) تبدیل شوند.
امام جمعه مشهد افزود: در دعای قنوت، پس از این به «شَرَف» اشاره میشود تا بدانیم شرف پیامبر (ص) در دین است با ارزشها، شعائر و مبانی وابسته به قرآنیاش که در جامعه و سطح زندگی مردم تحقق پیدا میکند. «کِرامَتاً وَ مَزیداً» نیز بیانگر همان کرامت و عظمتی است که برپایه حاکمیت ارزشهای دین بر جامعه برای اهل بیت (ع) حاصل شد.
بی حجابی، مصداق تجاهر به فسق
وی با بیان اینکه بی حجابی، مصداق تجاهر به فسق و مغایر با ارزشهای جامعه اسلامی است، خاطرنشان کرد: اگر ارزشهای دین و سنت پیامبر (ص) در جامعه ما حاکم شود، دیگر نباید چالش و ناهنجاری عظیمی به عنوان بی حجابی در این امت وجود داشته باشد زیرا این معصیت اجتماعی، تجاهر به فسقی است که با شیوع آن، سفره دین را از زیر پای جوان این مملکت جمع میشود.
علم الهدی ادامه داد: ای ملتی که وجود شما، عبادت شما و مجاهداتتان موجب شرافت رسول اکرم (ص) شده است، شما نباید اجازه بدهید که این شرافت با تجاهر به یک فسق در جامعه زیر سوال برود. برکت و معنویتی که در هر رمضان در جامعه حاکم میشود، ارزندهتر و مقدستر از آن است که با یک فسق فرومایه زایل شود و باوری را که در دلها به وجود آمده، سست کند.
بی حجابی، مصداق همکاری با دشمن اسلام و ایران
امام جمعه مشهد با اشاره به سخنرانی اخیر رهبر معظم انقلاب در جمع کارگزاران نظام که در ماه مبارک رمضان برگزار شد، تصریح کرد: ایشان تأکید کردند چالش کنونی در حوزه حجاب و اغتشاشی که در سایه یک فتنه خارجی، خواهان حاکمیت بی حجابی بود، در هر حال نهضتی دست نشانده از طرف دشمن است تا اصل دین ضربه بخورد و آسیب ببیند. این یک دغدغه است که هیچکس از ملت گرفته تا دستگاههای مختلف نظارتی، اجرایی و حاکمیتی نسبت به آن بی تفاوت بماند. این دختر بدحجاب، خانم بی حجاب یا در هر حال آن عزیزی که روسری از سر برمی دارد، باید آگاه باشد که در حال همکاری با دشمنی است که نه فقط اسلام عزیز بلکه خاک پاک این کشور را هم نشانه گرفته است.
نهی از منکر به معنای رقم خوردن یک جامعه دوقطبی نیست
وی تأکید کرد: از نظر دیگر، مخصوصاً خواهران باورمند و مؤمن ما به این موضوع توجه کنند که نهی از منکر فقط به معنای رقم خوردن یک جامعه دوقطبی نیست. عزیزان من، این را بدانید امر به معروف و نهی از منکر در هر زمانی اقتضای مخصوص خود را دارد و از جمله، امروزه نیز باید کیفیتی داشته باشد که فراتر از ترویج عداوت، درگیری و برخورد، فضای همدلانه به وجود بیاورد.
علم الهدی با تأکید بر ضرورت احساس تکلیف و عمل دلسوزانه نسبت به چالش بدحجابی گفت: این طور نباید بشود که نهی از منکر، آن دختر عزیز ما را نسبت به دین بدگمان کند. به همین دلیل است که میگوئیم نهی از منکر باید همراه با «نسج اجتماعی» باشد. نسج اجتماعی در اجرای این فریضه به معنای آن است که هر خواهر گرامی و برادر غیرتمند آگاه باشد در کمک به اصلاح این چالش وظیفه و تکلیف دارد. اگر امروز خواهران متدین و معتقد ما در مراکز آموزشی حضور پیدا کنند و تشکلهای فرهنگی، نهی از منکر را از طریق آگاه سازی جوانان با برنامههای جذاب دنبال کنند، جوان ناآگاه ما با چهره واقعی نهی از منکر آشنا خواهد شد.
امام جمعه مشهد بیان کرد: دغدغه دوم رهبر معظم انقلاب در آن دیدار، اشاره به تلاش دشمن بود تا در این امت ایمانی، به گونهای جامعه سازی کند که مردم دغدغه دین خود را نداشته باشند. اینجاست که مسئله بی حجابی ابراز میشود تا غیرت مردم را متزلزل کند و در این شرایط، همه مردم تکلیف دارند این مشکل را حل کنند. براساس بررسی دستگاههای امنیتی، آنهایی که مقید به اجرای تعهدات دشمن و بی حجابی معاندانه هستند، فقط بخش اندکی از این جریان بی حجابی را تشکیل میدهد و مابقی، عزیزانی هستند که دین میشناسند و اسلام را عزیز میدارند.
وی اظهار کرد: برادران عزیز و خواهران گرامی، ۴۵ سال از این انقلاب میگذرد و اکنون دیگر اسلام در گوشت و پوست این ملت تنیده شده و رسوخ کرده است تا جایی که همه این جوانان در یک کشور معتقد پرورش مییابند. در این شرایط، هرکس میتواند درک کند انقلاب اسلامی این قدرت را داشته که به برکت خون شهدا، دین را در دل اقشار و آحاد ملت نفوذ بدهد و حاکم کند.
منبع:مهر
ویدیو:
سرنوشت دختر علوم تحقیقات
در دارالخلافه با بهزاد یعقوبی
مرز حریم خصوصی و عرصه عمومی کجاست؟